Nutidskoll och kunskapsglapp som stressar

Jag vill tro att jag hänger med, åtminstone allmänhjälpligt, i samtidsdebatt och forskningsutveckling. Är ingen expert på långa vägar men gillar oftast pubquizzar och frågesporter. Tror det kan vara en blygsam, om än säkert missvisande, indikation på belästheten och allmänkunskapen? (För vem vill vara med och tävla om man inte har en chans att svara rätt?).
Även om jag är bensäker på att jag kan ha rätt så lyssnar jag (oftast) ändå gärna på någon som tror sig veta mer än mig. Det kan vara så att jag missat något även när jag tycker att jag vet.
Jag tycker att alla, så långt det går, ska hålla sig pålästa om sin omvärld. Det ingår i vanlig allmänbildning.

De som säger sig ”inte vara så intresserade av nyheter/forskning/utveckling (osv)” tillhör kategorin människor jag inte riktigt förstår mig på, de som jag pratar med av intresse för att försöka förstå hur de egentligen fungerar – inte för att jag hoppas på att få input till intressanta frågeställningar eller åsikter. Illa kanske, men sant.

Uppväxt i en besserwisserfamilj där uppslagsverk togs fram ifall det var något som var oklart, kanske är det det som satt sina spår, jag vet inte. Är väldigt medveten om att jag inte ligger i topp vad det gäller nutidskunskap men jag är inte heller i botten.

Så snubblar jag över en lista som denna hos Gizmodo.
Och känner mig vansinnigt ouppdaterad.
Fine, det är en sida för kunniga geeks. Men ändå.

Nexus smartphones? Missat. Sony Vaio notebook – check, velat ha, länge. Grafikkort och moderkort ligger vanligen inte på min önskelista, noll koll. Amazon who? Är det ett spel månne? Tv – noll koll. Headphones? Tycker jag borde ha lite koll där på modeller men det har jag inte. Hemmaljudsystem? Överkurs. Chipset? Huh? Vet inte vad Canonkameran gör på Gizmodos utelista men gissar att den avlösts av senare versioner och att det är därför.

The Best Gadgets of the Year

In

• The Windows Phone 7-packing Samsung Focus smartphone
• The Nexus S smartphone
• Sony’s VAIO Z notebook
• Nvidia GeForce GTX 580 graphics card
• The Asus Rampage Extreme III motherboard
• Amazon Kindle 3
• Our roundup of super bang for your buck DSLR lenses
• Vizio’s XVT3SV series TVs
• Sony’s NetBox media extender
• Bowers & Wilkins P5 headphones
• Sonos home audio streaming system

Out

• T-Mobile G2
• ATI HD 5970 chipset
• Kindle DX
• Canon PowerShot SD4000 IS

Kommentera

